Klubbchefen har ordet – september, tillgänglighet och klubbens utveckling

Kära medlemmar,

September – vår mest populära månad

September är en av de mest attraktiva månaderna på året för golfspel. Statistiken visar, precis som tidigare år, att beläggningen på Stora banan är mycket hög – särskilt på helger och förmiddagar. Det är fantastiskt att se så många av er ute på banan, men vi vet också att det ibland kan skapa frustration när det känns svårt att få en starttid.

För att skapa bättre tillgänglighet har vi under året:

  • Minskat antalet tävlingar och företagsgolfer för att frigöra fler starttider.

  • Satt stopp för nya medlemskap med spelrätt på Stora banan (beslut i maj).

  • Prioriterat er som medlemmar i all planering.

Resultatet syns i siffrorna (Stora banan jämfört med 2024):

  • Totalt: –1 273 ronder

  • Medlemsronder: +1 368

  • Tävlingsronder: –1 428

  • Gästronder: –1 097

Det betyder att fler av er medlemmar spelar mer golf – vilket är precis den utveckling vi önskat.

Höstbanan och banarbeten 🍂

  • Vid frost fryses bokade tider tills banan är spelbar.

  • På måndag gör vi en lätt luftning (8 mm).

  • Inom kort börjar vi även dressa fairways för att säkra långsiktig kvalitet.

  • I shoppen har vi nu utökad rea – passa på att fynda!

Medlemsservice och framtidssatsningar

Tack till alla som svarade på årets medlemsundersökning. Vi gläds åt att vi överträffar era förväntningar på flera områden, men vi ser också att vi behöver bli bättre – inte minst kring tillgängligheten på telefon. Receptionen har utmaningen att samtidigt ta emot gäster på plats och svara i telefon, men vi vill bli bättre. Vår målsättning är att till nästa säsong ha stärkt medlemsservice med mer resurser.

I takt med att golfen växer och säsongerna blir längre kommer vi också att annonsera nya tjänster, bland annat en dedikerad medlemstränare som ska driva aktiviteter och träning för er medlemmar.

Vi blickar även framåt mot anläggningens utveckling. Ritningar finns för ett tak/rangehus till drivingrangen, och målsättningen är att detta ska stå klart till säsongen 2026. Här avgör ekonomin och möjligheten till externa bidrag i vilken takt vi kan gå vidare.

Ekonomi och våra medarbetare

Trots färre gästbokningar ser vi att greenfeeintäkterna överträffar budget på alla våra banor. Att alla tider numera bokas har också inneburit fler direktbetalningar, vilket minskat administrationen med manuella betalningar via exempelvis Swish.

Vår strategi att ge kr-rabatt istället för %-rabatt har höjt snittintäkten på Stora banan, samtidigt som ökningen av gästronder på Mellanbanan har bidragit positivt till resultatet.

Samtidigt har både den längre säsongen och växlande väder gjort att vår personal verkligen fått tänja på gränserna i sin leverans. Vi blir lite bättre för varje år, men utmaningar kvarstår:

  • Vår maskinpark rustas upp i den takt ekonomin tillåter, men vi drabbas ändå av större stopp som skapar extra arbeten och oförutsedda kostnader.

  • Detsamma gäller våra fastigheter, där underhåll och reparationer är en ständigt pågående process.

I sin helhet ser vi att resultatet följer budget, med en tydlig tendens att vi kommer att överträffa den positivt. Ett bättre resultat ger oss också möjlighet att investera i klubbens framtid – exempelvis rangehus, nya maskiner och förbättringar på fastigheterna.

Tävlingar – vårt ansvar i svensk golf

Som idrottsklubb och en del av golfens utveckling har vi ett ansvar att varje år stå värd för vissa tävlingar som tilldelas av Svenska Golfförbundet, såsom Lag-SM, seriespel och olika tourer.

I år är det vår tur att arrangera SGF Seniortour D22/D50/D60 den 20–21 september. Vi är medvetna om att det i Min Golf just nu kan stå ”dold tävling”, vilket skapar viss irritation. Det är en följd av det nya IT-systemet, och vi hoppas på en snar lösning. För att underlätta publicerar vi ett schema på hemsidan där ni enkelt kan följa vad som händer på banan.


Hotel Planner Tour – en succé för klubben

Vi kan också med stolthet konstatera att vår satsning på att arrangera Hotel Planner Tour blev en riktig succé. Vi har enbart fått beröm från deltagare, gäster och SGF för arrangemanget.

Det här stärker klubbens varumärke och image, vilket på sikt gör oss mer attraktiva, ger oss möjlighet att höja greenfee och potentiellt också ökar värdet på spelrätten. Ekonomiskt ser tävlingen dessutom ut att landa på ett litet överskott, samtidigt som värdet i goodwill, marknadsföring och exponering är mycket större.


Vi är stolta över att vara en klubb där medlemmarna spelar mer golf än någonsin, där vi tar ansvar för idrottens utveckling, håller ekonomin i balans och samtidigt investerar i framtiden. Tack för ert tålamod, ert engagemang och ert stöd – tillsammans gör vi vår klubb starkare, mer attraktiv och redo för framtiden.

Med vänliga hälsningar,

Marcus Eidelöf
Klubbchef Upsala GK

Golf i Uppsala

Boka starttid

Borta bra men hemma bäst