Tillsammans för en stark och hållbar klubb

Kära medlem,

Golfsäsongen har förändrats. Vi öppnar tidigare på våren, stänger senare på hösten – och fler av oss spelar mer än någonsin. Det är glädjande, men det innebär också större ansvar. Vår bana används mer, våra byggnader åldras, och våra maskiner kräver service och uppgraderingar.

Under två dagar har styrelsen och klubbledningen träffats för att noggrant analysera klubbens läge och framtid. Vi har utgått från svaren i medlemsundersökningen, klubbens driftförutsättningar, ekonomiska läge och de långsiktiga mål vi satt upp.

Vi behöver anpassa oss till att allt fler väljer att spela golf som kringresande distansmedlemmar och därför väga in hur man blir attraktiv som besöksklubb.

Men, därmed blir också kärnan i vår klubb, våra medlemmar, en extra viktig grupp att prioritera! Vår klubb, vårt andra hem.

Vår slutsats är därför tydlig:
– Vi vill ytterligare utveckla vår förmåga att prioritera våra medlemmar.
– Vi vill fortsätta utvecklas – på ett hållbart och ansvarsfullt sätt.
– Vi vill hålla hög nivå på kvaliteten, servicen och tillgängligheten. 

Vår ambition

Vi vill kunna erbjuda:

  • en bana i toppskick,
  • en säkerställt god tillgänglighet för medlemmarna, i rimlig och avvägd balans gentemot tävlingar och gästspel.
  • En ännu högre nivå på service och bemötande,
  • välskötta byggnader,
  • en stabil ekonomi där vi gradvis minskar klubbens lån.

För att klara detta behöver vi justera medlemsavgifterna inför 2026. Justeringarna bygger på en enkel princip – rättvisa. De som nyttjar banan mest bidrar också mest till kostnader för driften.

Med ökat fokus på medlemmarna i balansen mot gäster, så behöver vi medlemmar också öka vår andel för finansieringen av klubbens verksamhet.

Begränsning av medlemsantal

För att bibehålla kvalitet och tillgänglighet för medlemmarna så inför vi ett maxtak på 1 400 medlemmar med tillgång till Stora banan. Det ger balans mellan speltryck, trivsel och spelupplevelse – och tryggar kvaliteten för dig som redan är medlem.

Intresset för medlemskap är fortsatt mycket stort. Det finns fler som vill köpa spelrätt än medlemmar som vill sälja – ett styrkebesked och ett kvitto på att Upsala Golfklubb står stark, och detta vill vi verka för att bibehålla! 

Bakgrund och förutsättningar

Speltryck och tillgänglighet

Mellan 1 maj och 30 september 2025 spelades 1 040 fler medlemsrundor än samma period 2024. Totalt fanns 40 392 bokningsbara rundor under dessa fem månader. Det visar tydligt att banan används flitigt – och att trycket ökar när vädret tillåter.

En annan aspekt som vi arbetar med är att undvika ”proppar” när tävlingar och gästspel tidvis kan göra det svårt för våra medlemmar att boka tider. Inte alltid helt enkelt, men det finns saker vi kan dra lärdomar av. 

Drift och underhåll

Våra maskiner har tjänat väl – flera i över tio, ibland femton år. Under 2025 har flera av dem krävt större reparationer, och vi har bytt ut våra transportbilar av arbetsmiljöskäl. Maskinpriserna har nästan fördubblats sedan 2021 så vi har satsat på robotar senaste åren för att underhålla ruffen. Robotar kräver ett annat typ av underhåll och även om dessa gör ett stort jobb krävs fortfarande större motordrivna maskiner.

Vi har under tre år arbetat hårt för att effektivisera driften utan att sänka kvaliteten. Det har gett resultat, men vi är också realistiska – vi kan inte fortsätta lappa och laga i all evighet. Det resulterar till slut bara i högre kostnad och sämre kvalitet, vilket inte är acceptabelt. Nu behöver vi säkra driften långsiktigt.

Klubbhuset, som är drygt 30 år gammalt, är vår yngsta byggnad. Dörrar, stenläggningar och ytskikt börjar nå sin livslängd, och vi måste budgetera för mer underhåll. 

Service och bemanning

Vi vet att det ibland kan vara svårt att nå oss på telefon eller få hjälp direkt i klubbhuset. Flera har påpekat det, och vi tar det på stort allvar. Inför nästa säsong förstärker vi därför organisationen i klubbhuset och utvecklar en medlemsgrupp som ska bidra i värdskapet och vid startfunktioner. Klubbkänslan bygger på en nära samverkan mellan oss alla, medlemmar, ideellt arbetande och anställda, och den ska prioriteras ännu högre framöver. 

Helhet och balans

Upsala Golfklubb är en av Sveriges största anläggningar – och kvaliteten står sig väl även i jämförelse med landets främsta klubbar. Vi ska fortsätta hålla den nivån.

Prisjusteringarna gäller alla delar av verksamheten – medlemskap, företagsgolf, greenfee och tävlingar – men alltid med målet att ge dig som medlem störst värde och bäst tillgång till banan.

Vi är beroende av en balans mellan medlemsintäkter, företag och gäster. Tillsammans skapas då den ekonomiska grund som gör att vi kan fortsätta utvecklas. 

Klicka här för att se årsavgifterna för 2026!

Avslutningsvis

Tack för ditt stöd, ditt tålamod och ditt engagemang. Varje medlem är en viktig del av Upsala Golfklubb – och tillsammans skapar vi framtidens klubb med omtanke, kvalitet och stolthet!

”Borta bra men hemma bäst”.

Med föreslagen utveckling ser vi att vi tar tydliga steg i den riktningen, och mot att förbättra sådant som ni medlemmar lyft till oss som problem eller önskemål.

Vänliga hälsningar,
Marcus Eidelöf
Klubbchef Upsala golfklubb 

Golf i Uppsala

Boka starttid

Borta bra men hemma bäst