BC-Matchen by Titleist&Footjoy

Business clubens exklusiva matchspelsstege är tillbaka! Titelsponsor är Titleist och Footjoy, som står för prisbordet.
Första pris utöver evig ära, är Titleist rykande färska, ännu osläppta driver. Enligt utsago trillar den ned i tourbagarna runt The Open i juli. Andra pris är ett par MyJoys, gnugga fantasiknölen och skapa DINA egna skor. Vinnare i bronsmatchen, tillika tredje pris, är tre (3) dussin valfria Titleistbollar.

Förutsättningar:
– 0kr anmälningsavgift
– Stora banan
– Lottning
– Spel med HCP (netto)
– Varje omgång spelas endast under givna datum (fastställs efter antalet deltagare)

Match som spelform (regel 3.2):
I matchspel tävlar spelaren och motspelaren mot varandra hål för hål.
En spelare vinner ett hål när a) den avslutar hålet på färre slag än motspelaren, b) motspelaren skänker hålet eller c) motspelaren får den allmänna plikten i matchspel (förlust av hål).
Ett hål är delat när spelaren och motspelaren avslutar hålet på samma antal slag.
En spelare vinner en match när a) spelaren leder över motspelaren med fler hål än det finns hål kvar att spela, b) när motspelaren skänker matchen eller c) om motspelaren blir diskvalificerad.
Spelarna bör löpande notera ställningen i matchen. Om en spelare är lika mycket ”upp” som det är hål kvar att spela kallas det dormie. Matchen slutar när återstående hål att spela är färre än antalet hål som en sida är upp, t ex 2 upp och 1 återstående hål, vilket anges 2/1. Om en match är oavgjord efter sista hålet förlängs matchen med ett hål i taget. Hålen ska spelas i samma ordning som under ronden.

Handicap
Spelaren med högst spelhandicap erhåller hela skillnaden mellan bådas spelhandicap. Spelaren med lägst spelhandicap spelar därefter med 0 erhållna slag. Skillnaden i spelhandicapen fördelas enligt index på hålen i stigande följd.

Säsongen 2024