Så gick det i Politikergolfen 2022

Per Elfving Jonas Segersam

Per Elfving, kommunpolitiker från Enköping, skickar iväg bollen över träden från ett komplicerat läge på hål 8 under överinseende av Jonas Segersam, kommunalråd från Uppsala, som för dagen agerade caddie till Per.

Måndagen den 8 augusti avgjordes Politikergolfen på Upsala GK. Såväl riks- som region- och kommunpolitiker strålade samman på klubben, som för dagen visade sig från sin allra ljusaste sida i strålande sommarväder. Merparten av spelarna laddade upp med frukost i restaurangen och värmde därefter upp inför den prestigefyllda tävlingen.

Spelformen var slaggolf över nio hål med handicap. Varje startgrupp anfördes av en av klubbens elitspelare som deltog utom tävlan. Tävlingsledningen vill rikta ett stort tack till elitgruppen som förgyllde politikernas rond.

Oscar Sandberg

”Först nu inser jag vad golf handlar om” – sa en av politikerna efter att ha sett utslaget på åttonde hålet av Oscar Sandberg.

Segrare

Vinnare av Politikergolfen – Ett parti golf tack – blev Stefan Hanna, partiledare från Uppsala. Stefan kan därmed även titulera sig ”Årets golfpolitiker”.

Segraren förärades med ett diplom och en stor bukett solrosor, som för övrigt är en blomma som fortfarande är opolitisk i vårt land enligt redaktörens kännedom. Stefan gick runt på 35 slag netto, samma resultat som tvåan Ola Lindgren men med lägre spelhandicap.

Resultat

1. Stefan Hanna, GolfUppsala, 35 SHCP
  2. Ola Lindberg, Upsala GK, 35
  3. Susanna Hajdu, Upsala GK, 38
  4. Elon Wissing, Åre GK, 40 SHCP
  5. Gunnel Jägare, Upsala GK, 40
  6. Eva Edwardsson, GolfUppsala, 41 SHCP
  7. Uno Haglund, Upsala GK, 41
  8. Lajos Hajdu, Upsala GK, 42
  9. Per Elving, Happy Golfers, 43
  10. David Perez, El Complejo Deportivo del RACE, 50
Gunnel Jägare

Gunnel Jägare, aktiv politiker och till vardags ordförande för Vardagsgolfarna, gör sitt inspel på sjunde hålet.

Ordförandes tal till politikerna

Vid inledningen till prisutdelningen höll klubbens ordförande, Karin Kraft, följande anförande:

”Kära deltagare i Politikergolfen

En vetenskaplig undersökning utförd vid ett skotskt universitet visade för ett antal år sedan att livslängden bland golfspelare är fem år längre än hos den övriga befolkningen. Den som spelar golf kan alltså inte enbart njuta av en social aktivitet i vacker miljö, utan har även goda förutsättningar för att kunna se fram mot ett långt och hälsosamt liv.

Ni som deltager i Politikergolfen är personer som insett att golf innebär livskvalité. Vi i Upsala golfklubb hoppas att ni, som förebilder och genom era nätverk, kan möjliggöra för så många som möjligt att berika sina liv genom att kunna utöva golf.

Golfen bidrar till god hälsa hos befolkningen, vilket leder till mindre vårdkostnader och fler arbetsföra människor. För barn och ungdomar är golfen en god inskolning till att umgås över generationsgränserna och att respektera spelare oavsett ålder, härkomst, kön och spelskicklighet. I golfsporten kan alla umgås och ha trevligt tillsammans.

Det är vanligt med branschtävlingar inom golfsporten. Genom Politikergolfen hoppas vi skapa ett årligen återkommande evenemang där politiker med golfintresse kan mötas i en inspirerande kamp utan påverkande sponsorer.  Vi hoppas att deltagarna fått extra inspiration genom kontakten med klubbens elit. Vi ser fram mot att evenemanget fortsättningsvis kan utgöra ett forum för politiska utspel inom friskvård, livskvalité och golf i enlighet med Upsala golfklubbs värdeord — glädje, gemenskap och utveckling.

Jag hoppas ni har uppskattat evenemanget, vår anläggning och kvaliteten på vår bana, och att ni berättar för era kollegor om evenemanget.

Upsala golfklubb är en plats för alla. Välkomna tillbaka snart igen! ”

Isabelle Johansson

Isabelle Johansson hade inte många meter kvar till green på sjunde hålet efter utslaget. Efter inspelet stannade bollen någon meter från flaggan.

Ella Kraft

Ella Kraft skickar iväg bollen mot skyn på hål 8. Det resulterade så småningom i en birdie. I bakgrunden ser vi hennes medspelare Susanna Hajdu som placerade sig på tredje plats i Politikergolfen.

Här är alla deltagarna som kom till start

Eva Bella Gunnel

Boll nr 1: Eva Edwardsson, Isabelle Johansson och Gunnel Jägare