Klubbchefsbrev september 2023

Välkommen hösten,

Vad som är normalt är ganska svårt att förklara nu för tiden. Vad är det nya normala? Vissa rapporter säger att Uppsala kommer att vara snöfritt inom 10 år. Varmare väder kanske genererar längre säsonger. Kul för oss golfare kan man tycka. 2022 och dess rekordsena öppning har vi nästan glömt. 2023 skulle det bli en torr sommar, värre än 2018. Det blev varmt och torrt fram till juli. Sen blev det nederbördsrekord i hela Norden. Lokala skurar varvat med störtskurar har duggat tätt. Vissa har kommit lindrigare undan och andra har haft det värre. Upsala GK har fått cirka 300 mm regn i augusti. Banan är blöt, genomblöt och allt är mättat. De enda som verkar trivas är myggen.

Nä, men vi kan skryta med att vi fortfarande får bra beröm från våra gäster. Jag tror vi har rekord i förstagångsbesökare på klubben och de verkar verkligen vilja komma tillbaka. Det har varit stort intresse för kvällsgolf på vår pay-n-play så greenfeeintäkter ser ut att nå på förhand uppskattad estimering. Rangen har lockat många gäster och det är faktiskt fler bollar slagna av gäster än av dem som har medlemspris på bollar. Är det pizzan som lockar nya besökare till oss? Våra krögare kämpar på och de lyssnar idogt och försöker anpassa efter önskemål och idéer.

Det enda positiva är väl att… det finns mycket mat till fåglarna som äter mygg.

Orsak/verkan, handling och konsekvens

Vi kommer att hålla ett extra öga på kiosken där många som går in på obemannade tider verkar tro att det är gratis. Jag vet inte om det blivit en fluga att glömma scanna köttet och bullarna men konsekvensen blir ju att vi kanske behöver stänga. Hoppas att alla skärper till sig med både swish samt med att lämna banan i bättre skick när vi spelat färdigt. Fortsätt att kratta bunkern, respektera avspärrningar och läs aktuell info på hemsidan och informationsbrev. När det kommer till torvor så är det nog oftare så att fåglarna vänder på dem än att vi glömmer att lägga tillbaka. Trampa gärna till det ni ser när ni går förbi.

Alice och Evelina har slutat arbeta för säsongen i vår reception. Evelina har flyttat till Halmstad för att studera på högskolan. Alice har fått ny tjänst på Larmcentralen. Medlemmar och gäster har varit supernöjda och vi hoppas att se dem i receptionen igen. Felix jobbar kvar säsongen ut tillsammans med Bosse och oss andra.

2018 ingick Upsala golfklubb ett avtal tillsammans med Svenska golfförbundet och Destination Uppsala. Många klubbar i Uppland har varit med och bidragit till att arrangera flera tävlingar i vår stad. Det genererar intäkter till kommunen och givetvis även klubbarna. Avtalet sträcker sig till 2024 då klubben kommer att arrangera Lag-SM. I år har vi stått värd för en LETAS-tävling samt kommer arrangera näst sista omgången av SGF Seniortour i klasserna H25 och H40. Upsala GK är en idrottsförening och vi jobbar tillsammans med SGF och UGF. Våra stadgar är skrivna så att vi följer Riksidrottsförbundets policys. Alla klubbar hjälps åt för att låta golfen växa. Det är en del av ansvaret som idrottsförening.

Aktiviteter

Vi har genomfört temadagar med gästspel från exempelvis longdrive-utövaren Marcus Edblad. Clinic och träning som uppskattades av många medlemmar och golfare utifrån.

Jag vill tacka alla som har svarat på medlemsundersökningen samt alla som kommer med idéer och konstruktiv kritik. Med hjälp av alla svar så kan vi på ett bättre sätt styra verksamheten så att den kan bli ännu vassare och att vi kan trivas ännu mer på UGK.

Matguilden slog till med en skördefest och hade Albin Edberg från Kockarnas kamp på besök. Kul initiativ och utsökt vällagad mat serverades till de 45 anmälda. Martin som bakar Sveriges bästa pizza är även sommelier och presenterade dryckesvalen till middagen.

Vi kommer att utöka REAN i shopen och jag hoppas ni medlemmar kommer in och tittar och förhoppnings handlar några varor. Hittar ni inget som faller i smaken så finns rangen eller restaurangen som ett bra depåstopp för att vara med och bidra lite till klubbkassan.

Jag själv har inte spelat så mycket golf som jag önskat men efter arbetstid så var jag och vår tränare Jakob tvungna att spela vår kvartsfinal i KM-match. Mörkret kröp sig på och vi fick spela med ficklampa. Jakob som har en fin Ping PLD-putter med svart huvud, skaft och grepp hade svårt att putta då den knappt syntes. Han vann dock matchen på hål 17 och jag fick erkänna mig besegrad.

I kampen mot mörkret står däremot rangen som segrare tack vare vår belysning vilket gör att träningen på range och putting green kan leva vidare efter det att Stora banan stänger för säsongen.

Jag önskar er en trevlig höst med mycket sol och värme.

Hälsningar,
Marcus Eidelöf