Jesper Svensson till DP World Tour

Upsala golfklubbs Jesper Svensson har genom sina återkommande goda prestationer på Challengetouren under 2023 kvalificerat sig för att spela på DP World Tour under nästa säsong.

Jesper vann Challangetourtävlingen B-NL Challenge Trophy I Nederländerna den 21 maj. Under säsongen har han följt upp med flera fina placeringar, bland annat tre andraplaceringar, och därmed klättrat på tourens ranking Road to Mallorca. Efter Hainan Open i Kina den 16 oktober ligger han på fjärde plats.

– Det var en lång resa hem på 28 timmar med två mellanlandningar, berättar Jesper och fortsätter med att fråga hur länge Upsala GK är öppen för säsongen. Kanske får vi se honom slå några bollar innan han fortsätter ner till Spanien för träning inför finalspelet på Challengetouren.

Under början av november spelas tourens final på Club de Golf Alcanada, Port d’Alcúdia, Mallorca. Men det är alltså redan klart att Jesper tar steget upp till DP World Tour.

– Den stora skillnaden mellan Challgengetouren och DP World Tour är allting runt omkring, säger Jesper. Han har tidigare spelat några tävlingar på DP World Tour och prövat på vad det handlar om. Säsongen 2024 börjar i Sydafrika i månadsskiftet november-december.

Grattis Jesper!

Grattis Upsala golfklubb!

Foto: Marcus Eidelöf

Jesper Svensson på Upsalas hål 15.

Foto: Marcus Eidelöf