O-Ringengolfen

Ingen har väl missat att världens största orienteringstävling genomförs i Uppsala den sista veckan av juli.

Men orienterarna har även talang och skicklighet inom golfsporten. Onsdagen den 27 juli avgjordes O-Ringengolfen, som mycket hedrande förlagts till Upsala golfklubb. Tävlingen spelades som slaggolf över 18 hål i två klasser. 56 deltagare ställde upp i tävlingen och de kom från hela landet, men även ända från – the home of golf – St Andrews i Skottland. Klubben visade sig från sin bästa sida med växlande molnighet och byiga vindar.

Spelarna var närmast lyriska över att få spela en så välskött bana, och fairways jämfördes med de hos Sveriges mest topprankade klubbar. Vi fick noggrant lova att framföra berömmet till banpersonalen.  Det är 42 år sedan O-Ringen sist avgjordes i Uppsala, men spelaran av golftävlingen kommer säkert tillbaka snart igen.

Segrade i A-klassen gjorde Carina Hall från Örebro City Golf & Country Club med 70 slag. B-klassen vanns av Adam Segerslätt från Umeå Golfklubb med 64 slag.

/Anders Kylesten

Carina Hall