Klart med nya krögare till Upsala GK

Under 2023 kommer medlemmar och gäster att kunna glädja sig över en uppfräschad restaurang med bra mat samt en kiosk med god service och ett nytt sortiment.

Vi välkomnar Joakim, Martin och Marcus från Matguilden Sverige AB till Upsala golfklubb.

Under hösten har en process pågått att välja ut det bästa restaurangkonceptet till vår klubb. Tre företag hade anmält intresse att ta hand om verksamheten. Joakim och Martin presenterade det mest tilltalande förslaget och den 6 december kunde treårsavtalen mellan klubb och krögare undertecknas.

Den 1 januari tar de över restauratörsverksamheten. Portarna slås upp vid säsongsstarten i vår. Vi ser fram mot nybakad pizza italiensk glass och mycket mera. Restaurang Håmö Gård kommer att låta tala om sig.

För att stimulera våra medlemmar att använda restaurang och kiosk kommer det att finnas bunkerkonto som innebär rabatter och förtur till eventkvällar.
Sätt in 1000-2999kr och krögarna adderar 10 procent till kontot.
Sätt in 3000kr eller mera och krögarna adderar 20 procent till kontot.

Här följer en presentation av den nya verksamheten:

Restaurang Håmö Gård - Minnen, historia och hantverk

För oss på Matguilden handlar mat om hantverk, minnen och historia. Med förebilder som Tore Wretman och Paul Bocuse hämtar vi inspiration från klassiska rätter ur de europeiska köken och placerar dem i en nutida kontext där smakupplevelsen står i centrum.

Att laga riktig mat från grunden med bra råvaror är för oss en självklarhet. Vi väljer därmed bort hyperprocessad mat med onödiga tillsatser och jobbar cirkulärt för att minska på svinn. Vi kommer arbeta lokalt i så stor utsträckning som möjligt och använda oss av leverantörer som kan garantera att råvarorna plockats fram på ett sätt som tar hänsyn till både människa och miljö. På så sätt kan vi leverera bästa möjliga smakupplevelser till er gäster.

Restaurang Håmö Gård kommer att erbjuda en varierande lunchmeny, en välarbetat a la carte-meny som följer säsongens smaker, samt en kioskverksamhet med ett brett och varierat utbud.

Vi bakom Matguilden och ser fram emot att välkomna er medlemmar och övriga gäster till Restaurang Håmö Gård under kommande säsong 2023!

Joakim, Martin och Marcus på Matguilden Sverige AB

Kökschef Joakim Sadjak

Joakim är uppvuxen i en krögarfamilj och har en lång samt bred bakgrund i branschen. Joakim är utbildad som både kock och bartender. Han har även på senare år vidare utbildat sig inom näringslära, vilket enligt honom själv, medför en unik position i rollen som kock.

Jag började arbeta som kökschef i Sverige igen för fyra år sedan. Dessförinnan tillbringade jag sju år i Asien där jag drev ett antal klubbar och restauranger. Jag har även tillbringat ett antal år i länder som Schweiz och Frankrike. Jag ser mig själv som en mångsysslare inom det kulinariska, vilket ger oss en fördel för att leverera ett pricksäkert koncept till Håmö Gård. Vi ser enormt mycket fram emot att välkomna er alla till en ny fantastisk mötesplats och restaurang.”

Sommelier och serveringsansvarig Martin Holstad

Martin Holstad är utbildad sommelier med över tio år inom serviceyrket. Martin har under sin tid inom restaurangbranschen utvecklat ett flertal restaurangkoncept vilket den senaste är Restaurang Novo i Uppsala. Martins passion är att kombinera en välbalanserad rätt med dryck.

”Jag är enormt ödmjuk inför uppgiften att skapa en atmosfär på Håmö Gård där medlemmar och gäster alltid känner sig välkomnade av högsta kvalité och service. Vi vill skapa en restaurang med klubbkänsla, samtidigt som alla ska känna sig välkomna. Det ska vara värt en omväg helt enkelt.”

Vice VD och kommunikatör Marcus Solder

Marcus Solder har under hela sin verksamma karriär arbetat inom event och media. Marcus har även drivit ett lokalt bryggeri i Uppsala. Marcus roll kommer att handla om att utveckla mötesplatsen Håmö Gård. Marcus kommer även att hantera kommunikationen för restaurangen och inom en snar framtid skapa spännande pubkvällar och event.

”Jag som golfspelare kan knappt föreställa mig ett roligare projekt än detta. Jag ser fram emot denna fantastiska vår och säsong där min förhoppning är att ta Håmö Gård till nya höjder.”