Välkommen Riksidrottsgymnasiet!

Tisdagen den 9:e april hälsade vi 23 nya juniormedlemmar välkomna till Upsala GK. Då startade eleverna vid Celsiusskolans Riksidrottsgymnasium (RIG) sin utomhusträning på klubbens range. Men du får vara uppe tidigt om morgonen om du ska få se någonting av våra nya medlemmar. De tränar hos oss från kl. 7 till kl. 10. Sedan återvänder de till skolbänken för teoretiska studier.

Det är Svenska Golfförbundet som förordat att RIG förläggs till vår klubb och vi ser det som en strålande möjlighet att locka flera unga spelare till vår utomordentliga anläggning. Uppsala kommun är huvudman för utbildningen och har nu slutit avtal med klubben för de närmaste tre åren. Tränare för eleverna är specialidrottslärarna Martin Pettersson och Ronnie Andersson.

Upsala golfklubbs juniorstjärna Linn Svedlund är en av eleverna. Nästan alla medlemmar vet vem Linn är sedan tidigare. Hon är fast etablerad i vårt elitlag som i juli, på hemmaplan, ska försvara Upsala färger i Lag-SM för damer. Efter sin seger i Spanien i slutet på mars har Linn klättrat upp på amatörspelarnas världsrankinglista. Grattis Linn!

RIG-eleverna kommer i första hand att hålla till på range, övningsområden och Lilla banan på vardagsförmiddagar från april till oktober med undantag för sommarlovet. Vi gamla medlemmar ska hjälpa till så att våra nya medlemmar finner sig väl tillrätta. Om vi är goda föredömen för hur man lever upp till en jämställd förening med god atmosfär, så kanske vi kan få ett och annat tips från elitspelarna.