Jesper vinner Porsche Singapore Classic

Efter tre rafflande särspelshål på 18:e hålet på Laguna National Golf Resort Club i Singapore kunde Jesper Svensson slå i den putt som gav honom hans första seger på DP World Tour.

Jesper lade in en raketväxel under sista rundan av tävlingen och kom i mål med en 63-runda (9 under par) och totalt -17.

Thailändaren Kiradech Aphibarnrat hade Jespers resultat att spela på och gjorde även han en dunderrunda med eagle på sista hålet, vilket räckte till särspel mot Svensson.

Det krävdes alltså tre särspelshål för att skilja spelarna åt. På första särspelshålet slog Jesper sin drive 40 meter längre än Aphibarnrat, men bägge spelarna gjorde birdie. På andra särspelshålet hamnade Jesper i en fairwaybunker, men lyckades trots detta läge sätta upp ett långt järn på greenen. Bägge gjorde par.

Under tredje särspelshålet ökade en sned motvind och bägge spelarna hamnade kort om greenen i en sänka. Aphibarnrat fick inte tredjelaget att stanna på greenen, vilket Jesper lyckades med, och efter två puttar var segern ett faktum.

Upsala GK har en DP World Tour-vinnare. Grattis alla medlemmar!

Grattis Jesper! Vi är så stolta över dig!