Klubbchefsbrev juni 2024

Det blir inte lika långt som förra året men här kommer en uppdatering från Marcus Eidelöf.

Jag inledde förra året med att förklara att min avsikt med detta brev inte är att trampa någon på tårna eller få någon på dåligt humör. Upsala golfklubb är fortfarande på sin förändringsresa och alla beslut som fattas från styrelse och ledning är för att vi ska nå vår vision ”En plats för alla, en plats att längta till”.

Därför ber jag er som stöter på våra fantastiska banarbetare på morgonrundan eller förmiddagen att visa respekt och hålla god säkerhet. För att vi ska ha banor som håller hög standard så behövs det personal och maskiner. Vill man som medlem ha personal som trivs och vill göra det lilla extra så bör man möta dom med respekt och tillåta att banarbete pågår 7 dagar i veckan.

Så till ALLA!

• Provsvinga inte i spelriktningen om det är banarbetare på hålet. På avstånd går det inte att urskilja om det svingas mot boll eller inte.
  • Vänta på tydlig signal från banarbetarna när det är OK att spela.
  • Banarbetare har alltid företräde och farligt spel leder ofta till långa avstängningar.

Under 2024 har vi installerat ny teknik på rangen. ”Toptracer” heter systemet och är placerat på rangens mittensektion. Väl där kan man logga in och träna i olika scenarion, spela banor eller utmana kompisar i diverse tävlingar. Jag hoppas ni testat dessa och även bjudit med en kompis som kanske inte testat golf att få testa denna roliga idrott.

Idrott är precis vad det är! Upsala golfklubb är en idrottsförening där det är medlemmarna som bestämmer. Årsmötet är vår högsta instans och där fattas besluten som lägger grunden för framtiden. Prioriteringsordningen följer fallande:

1. Minska belåningen
  2. Säkerställa drift och underhåll för bana och fastigheter
  3. Investera och förbättra klubb och anläggning

Förra året drog jag några paralleller till dåligt omdöme med felparkerade cyklar i Stockholm och jag utökar min spalt med alla som kör bil och knappar på telefonen – Livsfarligt!

Det verkar vara svårt att leva ett liv utan en smartphone. I dagsläget så kan man som medlem göra det mesta i Mingolf-appen. Betala avgifter, boka starttid, registrera handicap. Har ni Eagl-appen kan ni boka golfbil och har ni Toptracer-appen så kan ni spara era träningspass från rangen. It’s a never ending story, mobilen är här för att stanna och numera så kör vi vissa tävlingar i Golf Gamebook. När vanan är inne kommer det att spara mycket tid för tävlingsledare, underlätta för spelare, och sist men inte minst live leaderboard.

När man blickar framåt så är det mer tekniska prylar på ingång på många marknader. Vi fortsätter att skola in våra robottklippare som fungerar utmärkt på de flesta hål. Vissa områden kräver längre inkörningsperiod innan vi når tillfredsställande resultat.

Lite längre fram väntar vi på svar från Länsstyrelsen efter utgrävningen. Vi hoppas på positiva besked så att vi kan planera för byggstart av ett modernare, säkrare och bättre övningsområde. I verksamhetsplanen har vi som mål att medlemmarna ska bli mer aktiva i träning med förhoppning om ett lägre snitthandicap.

Ännu längre fram så kanske vi fått ihop finanser till att äntligen bygga ett funktionellt väderskydd på rangen. Med mera intäkter och förhoppningsvis lite sjunkande ränta så kanske vi kan vara mera offensiva nu när vi snart har ett lån som är under 20 miljoner kronor.

Det är både viktigt och kul att zooma ut och se vart klubben är på väg!

Men jag vill också belysa vikten av vår historia. Upsala GK har en fantastisk historik som är väldokumenterad i bilder där flertalet medlemmar har bidragit. Vi har haft ett uppstartsmöte i den historiska gruppen där ett arbete ska påbörjas om hur vi belyser klubbens historia på ett roligt, attraktivt och inspirerande sätt. Något som jag vill uppmuntra alla till är:

Påminn de du spelar med hur viktigt det är med eget ansvar vad det gäller omsorg på golfbanan. Det har blivit många nya golfare de sista åren och somliga har fått sin introduktion på video från internet. Våga ställ krav på varandra, ser vi skräp på marken, eller att medspelare lagade inte sitt märke på green så har man all rätt att upplysa vad som gäller.

Önskar du att vara golfvärd eller starter där man gärna får stå på första tee och berätta om lite vett och etikett så tveka inte att höra av dig. Vi behöver fler ideella som vill hjälpa till att göra besöket på Upsala GK till det lilla extra.

Jag önskar alla en trevlig midsommar och hoppas att ni trivs på klubben med god mat, trevliga sittplatser, bra range, trevlig personal och golfbanor i toppklass!

P.S Tack för tålamodet, inom kort kommer förmodligen den mest efterfrågade servicen på länge, tillbaka.