Hej alla medlemmar,

Med detta sommarbrev vill jag lämna er övergripande information om Upsala Golfklubbs verksamhet.

Den nya styrelsen och jag har haft tre månader på oss att sätta oss in i verksamheten och sammanfattningsvis tycker jag nu att vi har fått tillräcklig koll på läget för att kunna uttala oss.

Ekonomi

Den vanligaste frågan jag får från medlemmarna är hur det står till med ekonomin. Därför vill jag börja med att berätta om detta, och jag kan meddela att vi styr klubben mot det budgetresultat  som årsmötet bestämt. Vi räknar alltså med att klubben och aktiebolaget tillsammans kan redovisa ett positivt resultat när året är slut.

Vår största inkomstkälla är medlemsavgifterna som står för cirka 70% av intäkterna. Så länge vi har bra kvalitet på våra banor räknar vi med att Upsala GK kommer att vara en attraktiv klubb för medlemskap. Du som medlem, kan alltid hjälpa klubbens ekonomi genom att handla i shopen och ta med vänner och bekanta för greenfeespel. Hjälp också till att värva nya medlemmar och att sprida budskapet att det inte längre är svårt att få tider för spel. Pandemiårens överbeläggning av banorna är slut.

Vi har haft utmaningar att hantera under våren: konsekvenserna av kriget i Ukraina, de tuffa väderförhållandena samt etableringen av golfshopen i egen regi. Alla golfklubbar i vår omgivning har dock haft en tuff vinter och en besvärlig vår denna säsong och hela landet drabbas av höjda räntor, höjda bränslepriser och sjunkande köpkraft.

Detta gör att såväl intäkter som kostnader varit lägre än normalt under våren. Det gör att vi får anpassa vår styrning av klubbens verksamhet så att vi kan nå de ekonomiska mål som årsmötet fattat beslut om. Det gäller att kunna gasa och bromsa samtidigt. Vissa projekt och investeringar måste skjutas framåt i tiden. Jag anser att vi har situationen under kontroll och att vi med tillförsikt kan se fram mot bra golf vid klubben under resten av säsongen. Vår klubb har sådana kvaliteter att vi står oss bra i jämförelse med många andra.

Banorna

Nu är det högsäsong. Banorna har återhämtat sig och vi riktar ett stort tack till vår banchef Leif Paulsson som tillsammans med sin personal jobbat extremt hårt för att få till skicket på banorna. Fokus har legat på att producera gräs, men nu övergår banarbetet till att jobba med spelbarheten.

Just nu är vädret gynnsamt och greenerna blir bättre och bättre för varje dag. Vår tuffa vinter har trots allt varit väldigt positivt för våra greener där vi ser att fröbanken för poa (vitgröe) tagit stryk och att vi har betydligt mer krypven på våra greener. När vår banpersonal gör allt för att vi medlemmar ska få putta på jämna och fina greener, så är det vår skyldighet att vara rädda om greenerna och laga varje nedslagsmärke.

Jämför gärna med andra golfklubbar. Stora banan har förmodligen den bästa kvaliteten i regionen. Vår klubbchef har besökt en hel del banor runt om i landet och konstaterar att fairways på Upsala GK är bland de bästa i Sverige.

Stora banan är helt fantastisk att spela en vacker sommarkväll. Jag vill verkligen uppmana dig som medlem att nyttja våra banor. Det finns gott om tider att boka. Ta gärna med dig en vän under juli månad när vi har ett förmånligt erbjudande på greenfee och mat för 650kr oavsett dag.

Kommande event

Ta chansen att se bra och rolig golf på Upsala Golfklubb. Här följer tre event som du inte vill missa:

• Den 8-10 juli avgörs SM för D25 och D50
  • Den 13-16 juli spelas Lag-SM för herrar
  • Den 8 augusti spelas Politikergolfen

Vi hejar extra mycket på våra hemmaspelare: Hanna Roos, Maria Roos, Isabelle Johansson, Karin Paulsen, Carina Frank, Ann-Sofie Liljeqvist, Cecilia Lind och Anna Palmqvist som spelar SM D25 & D50.

SMveckan

Under tävlingsdagarna för SM erhåller alla medlemmar 50% greenfeerabatt på samtliga klubbar i Uppland.

Anton Karlsson, Jesper Svensson, David Nyfjäll kommer representera Upsala GK i lag-SM för herrar,  i skrivande stund vet jag inte vilka fler som kommer ta de sista platserna i lagen. ”Vi går för guld”

Nu har vi fortfarande en stor del av sommaren framför oss och jag hoppas att det blir många härliga  stunder för er alla på vår fina golfklubb.

”Glädje, Gemenskap, Utveckling”

Karin Kraft