Utmärkelser till Upsala GK

Den 25 november genomförde Upplands Golfförbund sin årliga konferens ”Golftinget”. Alla distriktets 22 klubbar var representerade.

Under Golftinget delade ordförande Martin Söderberg ut fyra utmärkelser till golfare i distriktet som är värda extra uppmärksamhet. Årets golfare i Uppland blev Madelene Sagström, Enköpings GK. Årets Kåbostipendiat blev Albin Önerud, Grönlund GK.

Två av utmärkelserna delades ut till medlemmar i Upsala GK. Vi övriga i klubben gratulerar våra stjärnor och läser stolta Upplands Golfförbunds motiveringar, vilka återges nedan.

Årets Stjärnskott i Uppland 2023 - Ella Kraft

”20 år gammal gör Ella sitt andra år på Sacramento State där hon studerar business. Under sitt första år satte Ella ett delat skolrekord med 13 ronder på eller under par. Hon blev då utnämnd till ”Freshman of the Year” i Big Sky Conference.

I Sverige var Ella en del av damlaget som spelar i Lag-SM där hon är ett av ankarna i laget. Hon lyckades även knipa en fin 4e plats på JSM Slag.

Under hösten har skollaget spelat fyra tävlingar där Ella har spelat alla tio tävlingsvarv och leder laget med en snittscore på 72 slag. Hon fick utmärkelsen ”Big Sky Women’s Golfer of the Week”.

Med sitt hårda och målmedvetna arbete både på golfbanan och i skolan så får Ella Årets Stjärnskott i Uppland 2023.”

Årets juniorledare i Uppland 2023 - Erika Svedlund

Årets juniorledare i Uppland är en person som gör det mesta för att underlätta för tränarna på klubben. Matlagning på läger och tävling, caddie under tävlingar, skjutsar till JSM och Lag-SM. Semesterdagar spenderas ofta på vandrarhem med juniorlaget för olika tävlingar.

Upsala GK beskriver Erika som en ansvarstagande ledare där hon med sitt glada och lättsamma beteende ser till att alla klubbens juniorer och andra ledare blir sedda och hörda. Därför utses Erika Svedlund till Årets Juniorledare i Uppland 2023.”