Golfklubbar i Uppland

Klubben

En bra golfklubb består inte bara av golfhål. Utan även av klubbhus, restaurang, shop och en komplett utemiljö. Just därför anstränger vi oss extra mycket för att hålla resterande faciliteter i lika gott skick som vår uppskattade bana.

Upsala Golfklubb
– mer än bara golf

Det var på Upsala Golfklubb golfen introducerades i Uppland. Klubben bildades 1937 då man fram till början av 60-talet spelade på en 9-hålsbana i Hågadalen i utkanten av Uppsala. 1964 invigdes den nya 18-hålsbanan vid Håmö Gård i Läby någon mil utanför Uppsala, där man idag erbjuder golf på 36 hål.

I augusti 2007 påbörjades en totalrenovering av Stora banan – greener, tees och fairways.

Renoveringen stod helt klar till säsongsöppningen i maj 2010. Klubben har använt sig av den absolut senaste teknologin vad gäller dränering, bevattning, avrinning och uppbyggnad av greener, fairways och tees. Det gör att greenfeegäster och medlemmar i Upsala Golfklubb har tillgång till en bana som bara blir bättre med åren.

Startade klubben

Invald i SGF som nummer