Är det vår på ingång?

Man kan inte tro att det snart är påsk i Uppsala med 20 centimeter snö på hela banan. Vi har kalla nätter, men snön hjälper till med isolering. När det blir sol och plusgrader kommer den nog att smälta skyndsamt. När snön sedan är borta kan det gå fort för vårt gräs att bli grönt och börja växa. Vi hoppas vädret blir bättre än förra året och att banan kan öppna i närheten av första maj. Leif med personal kan i dagsläget inte svara på när vi öppnar, utan vädret avgör och vi återkommer så fort vi har någon ny information.

Restaurang Håmö Gård

Våra nya krögare har fullt med energi. Jag är superentusiastisk för deras start och tror på att det här kommer att bli väldigt bra för dem och oss medlemmar. Det känns som om vi kommer att bli unika med en restaurang som levererar något helt utöver det vanliga.

Shop, kansli & reception

Shopen är proppfull med varor. Vi öppnar samtidigt som våra krögare tisdag 11 april. Vi har förstärkt teamet med Felix Nilsson som kommer att jobba heltid under säsongen. Felix gjorde premiär hos oss i slutet av förra säsongen, och är välskolad via Försvarsmakten. Han är precis hemkommen från en säsong i Österrikiska alperna. Felix är supertaggad att lära känna er och kommer tillsammans med Jakob och Bosse att vara ytterligare ett bekant ansikte i shop & reception.

Hösten och vinterns arbete består till stor del av att förbereda och genomföra fakturering, mängder av kategoribyten, frågor om skåp, ändring av kontaktuppgifter och mycket mer. Jag tipsar om att ni kan ändra mycket av er kontaktinformation i MinGolf. Det är upp till var och en att ens uppgifter är uppdaterade så att framför allt fakturan hamnar rätt. Felaktigheter skapar både merarbete och ökade kostnader. Vi har nu för andra året använt oss av påminnelseavgift via FINQR vid sen betalning, samt en administrationsavgift vid kategoriändringar efter årsskiftet. Vi har i skrivande stund fått in fler betalningar i tid jämfört med tidigare år.

Nyheter 2023

Inför 2023 sker ett par förändringar när det kommer till bokningsregler, införande av tidsbokning på Mellanbanan, samt årets höjdpunkt Medlemskorten. Läs mer och hör mig berätta mer här!

Vi har byggt en balkong på konferenshuset, i sydostlig riktning. Detta på grund av nya krav på utrymningsväg om övervåningen används som mötesrum. Alternativet var en galvaniserad ståltrappa med en liten ramp för att uppnå samma funktion. Prismässigt var det ingen större skillnad, så nu blir balkongen även tak för klubbrengöring och klubbens mest besökta toalett.

Vi har även fått bidrag från kommunen för renovering av vårt övningsområde, där planen är att sammanfoga chipping-greenerna vid rangen till en stor green. I medlemsundersökningen de sista åren är det få saker som efterfrågas så mycket som ett förfinat närspelsområde. Förhoppningsvis lämnar Länsstyrelsen ett positivt besked på vår tillståndsansökan. Då hoppas vi vara startklara till 2024.

Picture1

Planen är att sammanfoga de två mindre chipping-greenerna vid rangen till en stor.

Tränarna

Vår tränare och tidigare sportchef Therése kommer gå ned i arbetstid på klubben. 2022 jobbade hon 100% på klubben samt extra åt SGF. Hon är mycket omtyckt, så valet har inte varit lätt, då detta innebär att hon inte kommer vara tillgänglig för medlemsträning utöver Vision-SM. För hennes och vår utveckling ser vi positivt på att hon får både erfarenhet och utbyte från SGF och Swedish Golf Team. Hon kommer att kunna dela mycket av denna kunskap men klubbens övriga tränare och ledare. Isabelle Johansson och Bosse Holmström kommer utöka sitt engagemang i träningsverksamheten, vi erbjuder alltså många duktiga tränare för er utveckling.

Jakob Remon, tillika PGA Club professional, kommer ge privat-, grupp- och spellektioner samt nybörjarkurser. Jakob är oerhört kunnig på hårdvara och genomför enklare reparationer och greppbyten. Ta tillfället i akt och be honom göra en besiktning av befintlig utrustning, t.ex. uppmätning av era slaglängder och kontrollera att ni har rätt ”gapping”, dvs. rätt avstånd mellan klubbor.

Bosse och Isabelle (Bella) har båda genomfört PGAs tränarassistentutbildning (TAU), varav Bosse har påbörjat den högre tränarutbildningen (HTU) som Jakob genomförde 2022. Bosse och Bella kommer främst att ge privat-, grupp- och spellektioner.

Alla tränare bokas enkelt genom ProPlanner på hemsidan eller via e-post och telefon!

Marcus Eidelöf
Klubbchef